Høringssvar - Detaljregulering for gnr. 90 bnr. 2 Krokvåg - Planid 189, Tvedestrand.

Vi har i dag levert inn følgende merknader til detaljregulering for gnr. 90 bnr. 2 Krokvåg - Planid 189 i Tvedestrand kommune:

Det vises til deres brev av 24. mai 2023 med varsel om høring og offentlig ettersyn av detaljreguleringsplan for gnr. 90 bnr. 2 Krokvåg - PlanID 189, i Tvedestrand kommune.  Frist for innspill er satt til 10. juli 2023. Vi i Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag, ønsker her å komme med våre merknader i saken.

Fortidsminneforeningen har som formål å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminnevernet. Våre hovedoppgaver er blant annet å arbeide for å styrke tradisjonshåndverket og bygningsvernet, engasjere oss i lokale vernesaker, stedsutvikling og påvirke kulturminnepolitikken i Norge.

Varselet sier at formålet med planen er å legge til rette for at en parsell av eiendommen gnr. 90 / bnr. 2 kan disponeres til boligformål, med en tilhørende frittliggende bod, brygge (eksisterende), uteoppholdsareal og parkering. Parsellen som har atkomst via privat vei «Kjørsla», ble opprinnelig benyttet som sjøverts forbindelse til og fra «landhandelen» som tiltakshavers familie drev i sin tid i det nåværende bolighuset Usnesveien 2, i krysset mellom Usnesveien og Dypvågveien.

Oppdragsgiver er Geir Audun Løvdal og Asplan Viak står som ansvarlig for prosjekteringen av tiltaket.

PLANOMRÅDE

I henhold til regjeringens reguleringsplanveileder  kapittel 2.1, synes planområdet å være altfor snevert. Planen omfatter bare tiltakshavers eiendom. Eiendommen er smal og ligger i et område med eldre bebyggelse innerst i Krokvågkilen. Tilliggende eiendommer har langt på vei tilsvarende rettigheter og krav på tilsvarende hensyn. For å få en helhetlig plan for området ber vi om at planen utvides til å omfatte alle eiendommene som naturlig har strandtilknytning. Se kart under som angir registrerte kulturminner og vår anbefaling av grense for planen.

Krokvåg som et ladested/havn for de bakenforliggende skog og jordbruksområdene Nor, Knutelia og Reinsfjell, har historisk betydning for områdets kulturmiljø. Planen må i større grad sikre at disse verdier ivaretas.

I tilfelle bør hele området også inkluderes som en hensynssone bevaring H_570 slik at man sikrer en god helhetlig stedsutvikling med stort fokus på de historiske verdier som finnes med en mengde historiske bygg i området, og slik at ny bebyggelse ikke medfører at kulturmiljøet  fragmenteres og svekkes.

PLANBESTEMMELSENE

Som Agder fylkeskommune også har påpekt tidligere i planprosessen, må det stilles krav til god stedstilpasning. Også nasjonale føringer i Riksantikvarens strategi og faglige anbefalinger for by- og stedsutvikling er tydelig på viktigheten av at nye tiltak skal tilpasses den historiske bebyggelsen rundt slik at kulturmiljøet rundt ikke blir fragmentert og svekket.

Derfor ber vi om at man i reguleringsplanbestemmelsene i punkt 5.2.5 endrer bestemmelsen til følgende:

Bebyggelsens arkitektur, volum/proporsjoner, taktype/-form, og vinkel, dør-/vindusutforming og inndeling, material- og fargebruk, m.v. skal være tilpasset den tradisjonelle byggeskikk i området.  Bebyggelsen skal oppleves «selvvokst», flatsprenging skal unngås.

Det listes opp et område BF1 og BF2 i reguleringsplanbestemmelsene punkt 5.1, men vi kan ikke se BF1 avmerket i plankartet. Er det tiltenkt bebyggelse slik det synes å være lagt opp til i planbestemmelsene, må det komme inn et nytt punkt som følger:

Om det er mer ryddig ville det vært fint om bestemmelser rundt utforming og lignende legges til under punkt 4 - fellesbesemmelser, slik at det er tydelige bestemmelser for all bebyggelse innenfor hele planområdet.

KONSEKVENSUTREDNING / RISIKOVURDERING

Planens risiko og sårbarhetsanalyse sier at det ikke er aktuelt å vurdere konsekvensene for kulturminne/-miljø verdiene. Dette bør allikevel gjøres selv om gode krav til god tilpasning til den historiske bebyggelsen vil begrense konsekvensene.

Bygning med bygningsnummer 193523323 innenfor planområdet er Sefrak registrert som kulturminne med meldeplikt iht Kulturminnelovens §25.

Tusen takk for at vi har fått komme med innspill i saken! Vi ber om å forbli høringspart frem til endelig vedtatt plan.

Beste hilsen,

Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag
v/Torgrim Landsverk
Styreleder

Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag
v/Ralph Blair Johansen
Styremedlem

Kopi:

• Riksantikvaren.

• Agder fylkeskommune, kulturminnevernseksjonen.

• Fortidsminneforeningen

Forrige

Kampen om Sørlandets sjel - Sørlandsidyllen under press.

Neste

Vindusaken på Ågerøya burde være en enkel sak.