Høringssvar: Gledelig at det lages en områdeplan for Lyngør, men planområdet bør utvides.

Det vises til deres utlysning av 14. februar 2022 med referanse 19/13044 angående områdeplan for Lyngør - annen gangs høring, med høringsfrist 25. mars 2022. Vi i Fortidsminneforeningen Aust-Agder lokallag ønsker her å komme med våre merknader i saken.

Fortidsminneforeningen har som formål å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminnevernet. Våre hovedoppgaver er blant annet å arbeide for å styrke kulturminner, kulturmiljø- og landskap, tradisjonshåndverket og bygningsvernet, engasjere oss i lokale vernesaker og påvirke kulturminnepolitikken i Norge.

Deres varsel opplyser at formålet med områdereguleringen er å ivareta Lyngør sin kulturhistoriske verdi som knytter seg til Lyngørs historie som uthavn. Planen skal sikre bevaring og dels gjenoppretting av områdets kulturhistoriske, arkitektoniske og miljømessige verdier. Planen skal forhindre utbygging som utfordrer vernehensynene. Planen skal videre tilrettelegge for ivaretakelse av Lyngør som helårssamfunn slik at Lyngør fortsetter å være et godt og attraktivt sted å bo hele året med mulighet for å drive stedstilpasset næring.

Lyngør og Sørlandskysten generelt er under sterkt press, hvor etterspørselen etter attraktive fritidseiendommer med eller uten strandlinje har steget år for år de siste 25 årene. Med manglende rammer i planverket har man derfor også opplevd økende interessekonflikter. I januar i fjor kom det en rapport fra Sivilombudsmannen som viser at kommunene ga dispensasjon fra byggeforbudet i strandsonen, i hele 85 prosent av sakene. Funnene ble kalt urovekkende av sivilombudsmann Hanne Harlem.

At Tvedestrand kommune nå derfor har initiert en områdeplan er meget positivt, da de ved gode rammer i sitt planverk vil fremstå sterke og tydelige i forhold til hva som tillates og med tanke på en positiv videreutvikling.

Sørlandsidyllen har blitt et varemerke for hele kystlinjen langs Sørlandet. Denne identiteten med en typisk lokal/regional arkitektur, tilpasset terreng og bygg, gjør vår region unik og den gir en følelse av tilhørighet. Denne unike identiteten har vi en plikt til å forvalte og videreføre på en god måte.

For Lyngørsamfunnet selv er de tydelige på at de ikke ønsker flere fritidsboliger. Dette standpunktet ser vi også i økende grad fra våre medlemmer og ikke-medlemmer, for områder langs hele Sørlandskysten. Hvis husene som bygges hadde blitt benyttet til boligformål ville nok flere sett annerledes på det, og vi med flere ville selvfølgelig arbeidet for å finne gode løsninger som ville bevart hensynet til ulike interesser, samtidig som at vår lokale og regionale identitet og kulturarv ville blitt videreført.

For Lyngør sin del bør det ikke være noen tvil, selv om det kan være fort å glemme. Lyngør har blitt kåret til Europas Best bevarte tettsted, en tittel som står svært høyt, og det er ingen tvil om at dette kulturmiljøet har stor betydning av nasjonal verdi

Vi har gjennomgått Lyngør Vel sin henvendelse til Teknikk-, plan- og naturutvalget i Tvedestrand kommune datert 2. februar 2022, og støtter deres innspill fullt ut. Vi ønsker allikevel og komme med noen tillegg som vi sterkt oppfordrer at blir inkludert i det videre arbeidet med områdeplanen.

PLANOMRÅDET MÅ UTVIDES

Når man nå legger ned så store ressurser i dette arbeidet og sitter med en slik kunnskap man har opparbeidet seg, oppfordrer vi sterkt til at man ser større og helhetlig, slik at planområdet økes til ikke kun å gjelde øyene Odden og Lyngørsida og deler av Steinsøya.

Seilingsrutene til/fra Lyngør går også igjennom Strømsund/Håkonsund og sør mot åpent hav. Vi ber ikke her om like strenge bestemmelser med tanke på byggeforbud slik som for Odden, Lyngørsida og deler av Steinsøya.

Det som er viktig er at disse områdene også oppleves som en del av «Lyngør» og vi bør derfor tenke helhetlig slik at gammel bebyggelse bevares og ny bebyggelse tilpasses i størrelse, arkitektur og materialvalg, og samtidig underordner seg den eldre bebyggelsen og landskapet rundt.

Vi ber derfor om at områdene fra Barthodden mot Slengen og inn gjennom Strømsund/ Håkonsund frem til Øytangbukta/Vakil på Askerøya sin nordside, og områdene Steinen, Steinsøykilen og Stenskilden på Steinsøya sin sør- og vestside, samt Bukkholmen blir inkludert i denne områdeplanen, jf. Kartforslag vedlagt under.

Grønt område viser eksisterende foreslått planområde. Oransj område i vest ber vi om at blir tilført. Området består av flere bevaringsverdige bygg og seilingsrutene til/fra Lyngør går også igjennom dette området og oppleves som en del av Lyngør. Det er viktig å tenke stort og se helheten.

TILLEGG - LYNGØR BESTEMMELSER - KLIMATILPASNINGER

Klimaendringer gjør at man opplever både fuktigere og varmere vær, også langs Sørlandskysten og på Lyngør. Vi har de siste årene observert at tiltak blir iverksatt spesielt på fritidsboliger hvor det kun bor folk i sommerhalvåret. Et av tiltakene vi har observert er tildekking av vinduer med glassfiber, i perioden 1. august til 1. juli (11 måneder).

Hensikten med tiltaket er sikkert god, men er det riktig løsning? Hvis det er riktig løsning, skal det da settes krav til i hvilken periode dette er lov og/eller krav til at de værbeskyttende tiltakene skal være av UV-beskyttede pleksiglass eller lignende slik at disse ikke falmer og slik at de historiske bygningen oppleves naturlige fra avstand for de som ferdes i området også andre tider av året?

Vi er gjort kjent med at Norsk Institutt for Kulturminneforskning (NIKU) jobber med klimatilpasning og forebyggende tiltak.

Vi ber derfor om at Agder fylkeskommune i samarbeid med kommunen og eventuelt NIKU tar en vurdering av dette og at det kommer inn et avsnitt om dette med tildekning i deler eller hele året, under «Vinduer» og eventuelt andre punkter i bestemmelsene for områdeplanen.

TILLEGG - LYNGØR BESTEMMELSER - UBRUKTE FORTØYNINGSBØYER I LYNGØR

Lov om havner og farvann §14 setter krav til tillatelse til tiltak som kan påvirke ferdselen i farvann, slik som fortøyningsbøyer. Det finnes mange fortøyningsbøyer langs kysten i Lyngør og vi opplever at det påvirker ferdselen og helårssamfunnet i Lyngør negativt når farvannet i Lyngør er fulle av fortøyningsbøyer uten båter, store deler av året.

Fritidsboligeierne skal selvfølgelig ha muligheten til å fortøye sine båter, men for å skape en bedre løsning burde man se på en løsning med krav om moringsliner uten bøyer (en moring som er under alle bøyer, med synkeline inn til brygga i stedet for innom en bøye). Disse gjør samme nytten, men synes ikke og er heller ikke i veien for de som ferdes langs vann.

Det bes derfor om at det i bestemmelsene for områdeplanen legges inn et punkt om akkurat dette.

TILLEGG - UNDER PUNKT 4.1.3 - BFS 1 - GNR. 81 BNR. 38

I kartsøk ser vi et nytt frittstående bygg tegnet inn i rosa, et bygg som enda ikke er oppført. På kommunens kartverk oppgis saksnummer 2018000725 og er godkjent som nybygg. Ved søk i kommunens postlister eller i e-Innsyn klarer vi ikke å finne opplysninger om denne saken.

I reviderte bestemmelser for planområdet nevnes det at eksisterende bygning tillates ombygget, og at et tilbygg tillates inntil 3 meter i forlengelsen i bakkant. Nybygget som er tegnet inn i rosa i vedlagt kartutsnitt under synes ikke å være nevnt.

Vi ber derfor om at det tydelig kommer frem hva som er gjeldende og hva som vil bli tillatt av nye tiltak før/etter at den nye områdeplanen blir gjeldene, slik at interessekonflikter ikke oppstår.

TILLEGG - UNDER PUNKT 4.1.4 - BOLIGBEBYGGELSE, BFS 2.1 - GNR. 81 BNR. 36

Denne saken har de siste årene gått igjennom flere klagebehandlinger hos tidligere Fylkesmannen i Aust-Agder og Fylkesmannen i Agder. For å unngå flere interessekonflikter her, ber vi derfor om at Statsforvalteren i Agder tar en endelig gjennomgang av ønsket tiltak med tanke på denne områdeplanen.

Som et minimum ber vi om at det tilføres i bestemmelser for planområdet at «Levegg eller lignende, mellom de to omsøkte bygningskroppene tillates ikke. Det skal være minimum fire (4) meter mellom veggene på de to bygningskroppene.».

Fylkesmannen i Agder uttalte i sitt vedtak av 12. april 2019 blant annet at «Etter vårt syn gir omsøkt anneks og bod en relativt lang og sammenhengende bygningskropp, og tiltakene vil dermed ha en privatiserende effekt. Det er et nasjonalt mål om å begrense nedbygging av strandsonen,...» .

KONKLUSJON

Reguleringsplaner og områdeplaner er til for å bidra til at viktige hensyn beskyttes og for at interessekonflikter unngås. Denne områdeplanen er særdeles viktig for det unike kulturmiljøet i Lyngør og som har store verdier som attraksjon og inntektskilde, men også for identiteten til Tvedestrand.

Vanner man ut disse planene vil interessekonflikter fortsette, fordi rammeverket ikke er sterkt nok til å unngå uønskede tiltak. Vi er overbeviste om at et sterkt og forutsigbart rammeverk i det lange løp vi tjene kulturmiljøet godt, men også tjene grunneiere og kommunen i en positiv utvikling.

Vi støtter derfor tilbakemeldingene som Lyngør Vel har sendt kommunen, samtidig som at vi ber om at planområdet utvides for å sikre helheten i og rundt seilingsrutene til/fra sentrale Lyngør. Se ovenfor for mer informasjon.

Videre ber vi om at det i bestemmelsene kommer inn regler for klimatiltak slik som tildekning av fasader slik som vinduer/dører, og det som oppleves som en ukontrollert bruk av bøyer langs havnene som står ubrukte store deler av året. Se ovenfor for mer informasjon.

Til slutt ber vi om at man tydeligere avklarer i områdeplanen hva som er gjeldene for pågående byggesaker i Lyngør. Se ovenfor for mer informasjon og vi minner også på Silvilombudsmannens urovekkende funn rundt det store antallet med dispensasjoner som gis fra byggeforbudet i strandsonen.

Disse punktene som vi i Fortidsminneforeningen her kommer med mener vi vil gi gjøre områdeplanen enda bedre og vil sikre gode rammer for alle parter i fremtiden slik at interessekonflikter i mindre grad vil oppstå.

Det er lett å glemme hvilke verdier man sitter på i sitt nærmiljø, men Sørlandskysten og spesielt Lyngør er et unikt kulturmiljø av høy nasjonal verdi og viktig som identitetsskaper, sårbart for ukontrollert påvirkning utenfra. Vi har derfor alle et stort ansvar og en plikt til å sørge for å ivareta dette.

Vi ønsker Tvedestrand kommune lykke til videre i arbeidet med forbedringen og godkjennelsen av områdeplanen. Tvedestrand er fortsatt et fantastisk flott sted, men for hvert bygg som enten forfaller eller bygg som ikke er tilpasset den historiske bygningsmassen, så vil også Tvedestrand miste en del av sin historie og sjel, noe som vi tilslutt mener vil påvirke området negativt.

Til slutt vil vi takke dere for at vi har blitt tatt med i høringslisten og ber om at vi får fortsette å bli høringsinstans i denne saken, frem til endelige områdeplan er vedtatt.

Beste hilsen,
Fortidsminneforeningen, Lokallag Aust-Agder
v/Torgrim Landsverk
Styreleder

Forrige
Forrige

Setesdal stavkyrkje - Presentasjon av prosjektet, 26. mars 2022.

Neste
Neste

Arbeidsoppgaver flyttet fra Riksantikvaren til Fylkeskommunene.