Høringssvar - Utvidet planområdet og planprogram for ny E18 Tvedestrand - Gjerstad.

Vi sendte i dag inn følgende høringssvar i forbindelse med varsel om utvidet varslingsgrense og høring av planprogram for detaljregulering for E18 Tvedestrand-Gjerstad, hele høringssvaret kan leses her:

Det vises til kunngjøring om utvidet varslingsgrense og høring av planprogram for detaljregulering for E18 Tvedestrand – Gjerstad datert 30. mars 2023, med høringsfrist satt til 21. mai 2023. Vi i Fortidsminneforeningen ønsker med dette å komme med våre merknader i saken.  

Fortidsminneforeningen har som formål å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturmiljøvernet. Våre hovedoppgaver er blant annet å arbeide for å styrke tradisjonshåndverket og bygningsvernet, engasjere oss i lokale vernesaker, stedsutvikling og påvirke kulturminnepolitikken i Norge.

Vår konklusjon: Fortidsminneforeningen ber om at man tar spesielt hensyn til bærekraftige  bygningsmiljøer bygget før 1945 slik at disse kulturmiljøene kan bestå, brukes og tas vare på i mange generasjoner fremover. Disse bygningsmiljøene er i stor grad bygget i materialer av høy kvalitet. I et klimaregnskap må også bevaring av disse, vis av å rive/bygge nytt eventuelt bli vurdert. Det er gjort grundige arkeologiske registreringer for alternativ 40, dette må også gjøres for alternativ 10, 20 og 30. Sammen med den bygde kulturarven vil man først da få et bedre grunnlag for en konsekvensutredning og hvilken korridor man til slutt beslutter seg for.

Planprogrammet viser at det per i dag er fire mulige alternativer (korridorer) som er aktuelle for ny E18 mellom Tvedestrand og Gjerstad. Alle de fire alternativene innebærer en viss grad av gjenbruk av areal fra dagens E18, noen mer enn andre. Alternativene som er varslet er:

    • Alternativ 10: Gjenbruk av eksisterende E18.

    • Alternativ 20: Gjenbruk av eksisterende E18 bortsett fra strekningen i Balttjerndalen, mellom Lunde og Røysland.

    • Alternativ 30: En variant av optimalisert reguleringsplanforslag 2021 som kobler seg til eksisterende E18 sør for Moland. 

    • Alternativ 40: En optimalisering av reguleringsplanforslaget 2021 for 100 km/t. 

    • Andre korridorkombinasjoner vil også være aktuelle. 

ALTERNATIV 10 - VIKTIGE HENSYN:

Bygde kulturminner fra før 1945, kulturmiljøer i landbruket, kulturlandskap og automatisk freda arkeologiske minner. 

Alternativ 10 er det alternativet som innebærer størst grad av gjenbruk av eksisterende vei, nesten hele dagens E18 sørøst for Smalmyrhalsen i Gjerstad kommune er tenkt gjenbrukt ved dette alternativet. 

Samtidig går dette alternativet rett gjennom mange områder der det bor folk, og hvor det vil berøre flere viktige bygnings- og kulturmiljøer om veien utvides. 

Disse kulturmiljøene er: 

  • Tveite, Ramlett og Lunde i Tvedestrand kommune

  • Sundsdal i Tvedestrand kommune

  • Songe i Tvedestrand kommune

  • Røysland i Risør kommune

  • Den gamle postvegen og Vestlandske hovedvei, Risør kommune

  • Øylandsdalen i Risør kommune

  • Akland i Risør kommune

  • Sagmoen og Torbjørnsdalen i Risør kommune.

  • Fredet gravfelt på Moland i Risør kommune.

  • Moland i Risør kommune.

Alle disse kulturmiljøene med tilhørende landskap vil bli sterkt forringet ved nærføring av firefelts E18. Støy, lys og forurensingsplager vil sammen med fysiske barrierer, visuell forringelse og fysisk ødeleggelse av landskap, mulig tap av bygninger og andre kulturminner, bidra til at verdien og kvaliteten av kulturmiljøene svekkes eller at kulturminner går tapt. 

Som kjent er det viktig for kulturmiljøene at der bor folk som kan ta vare på gamle hus og uthus, kulturlandskapet, gamle veifar, ferdselsårer og andre kulturminner. Ved å legge et så stort veianlegg nær steder der folk bor, vil en svekke både bokvalitet og bolyst. I værste fall vil dette også kunne bidra til at gamle, bevaringsverdige hus og gårdsmiljøer blir stående tomme, uten folk som tar vare på dem.

Mange av disse hensynene gjelder også for alternativ 20. 

ALTERNATIV 30 og 40 - VIKTIGE HENSYN:

Bygde kulturminner fra før 1945, kulturmiljøer i landbruket, kulturlandskap og automatisk freda arkeologiske minner. 

Alternativ 30 og spesielt alternativ 40 er de alternativene som vil berøre færrest bebodde områder. Samtidig går også disse alternativene rett gjennom områder som er bebygd, og hvor det vil kunne berøre flere viktige kulturminner og kulturmiljøer. 

Disse kulturmiljøene er: 

  • Ved alternativ 30 vil det kunne føre til negative konsekvenser for kulturmiljøet på Moland, i Risør kommune. Det er få alternative løsninger, da området på den andre siden av dagens E18 også er bebygd.

  • Ved alternativ 30 vil det freda gravfeltet på Moland forringes sterkt eller muligens gå tapt. 

  • Ved alternativ 30 vil kulturmiljøet i Sagmoen forringes sterkt eller muligens gå tapt, det sammen med hele grenda Torbjørnsdalen, i Risør kommune.

  • Ved alternativ 40 vil det kunne føre til negative konsekvenser for kulturmiljøet Knutebekken, i Risør kommune, om en velger å fylle igjen med stein. Konsekvensene kan begrenses betydelig ved å legge ny vei over Knutebekken i bru med overhengende spenn/bue eller lignende. 

  • Ved alternativ 30 og 40 vil det kunne føre til negative konsekvenser for kulturmiljøene på Skjerkholt, Noddeland, Modalen, Angelstad og Fosstveit, i Tvedestrand kommune. Konsekvensene kan begrenses betydelig ved å legge ny vei helt vest, på eller vest for varslingsgrensen gitt i 2020. 

Alle disse kulturmiljøene med tilhørende landskap vil kunne bli sterkt forringet ved nærføring av firefelts E18. Støy, lys og forurensingsplager vil sammen med fysiske barrierer, visuell forringelse og fysisk ødeleggelse av landskap, muligens også tap av bygninger og andre kulturminner, bidra til at verdien og kvaliteten av kulturmiljøene svekkes eller at kulturminner går tapt. 

Som kjent er det viktig for kulturmiljøene at der bor folk som kan ta vare på gamle hus og uthus, kulturlandskapet, gamle veifar, ferdselsårer og andre kulturminner. Ved å legge et så stort veianlegg nær steder der folk bor, vil en svekke både bokvalitet og bolyst. I værste fall vil dette også kunne bidra til at gamle, bevaringsverdige hus og gårdsmiljøer blir stående tomme, uten folk som tar vare på dem.

ARKEOLOGISK REGISTRERINGER:

I forbindelse med tidligere vedtatt korridor (Alternativ 40) ble det registrert mange kulturminner, mens det ikke finnes tilsvarende mengde registrerte kulturminner langs de andre veikorridorene. Det er mye som tilsier at det finnes mange flere kulturminner langs alternativ 10, 20 og 30 enn det som er registrert i dag.  

Det er derfor viktig at det også langs de andre alternativene foretas arkeologiske undersøkelser med registrering slik at konsekvensutredningen for disse alternativene tar høyde for de arkeologiske kulturminnene i disse områdene. Vi forstår av planprogrammet at dette er planlagt utført, men stresser viktigheten av dette før man vurderer hvilket alternativ en skal gå for. Sammen med den bygde kulturarven, vil man da etter vårt syn få et bedre grunnlag for en konsekvensutredning.

 
KLIMAHENSYN: 

På oppdrag fra Riksantikvaren har SINTEF analysert en rekke casestudier og gjort systematisk gjennomgang av norske og internasjonale publikasjoner om livssyklusanalyse. Rapporten viser tydelig at det mest bærekraftige bygget er det som allerede er bygd. Analysen viser at rehabilitering er et bedre alternativ enn å rive i en 30-årshorisont mot 2050, da det kan ta opptil 80 år før et nybygg utligner klimagassutslippet fra byggeprosessen.

I Riksantikvarens klimastrategi for kulturmiljøforvaltningen 2021-2030 har man som mål at kulturmiljø skal forvaltes gjennom samordnet arealbruk og arealplanlegging, slik at klimagassutslipp reduseres og kulturhistoriske verdier og interesser ivaretas. Videre skal bygninger bevares og brukes, slik at klimagassutslipp reduseres og kulturmiljø ivaretas. 

Dette tas med fordi et mål i detaljreguleringen er å begrense klimagassutslipp, med en høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet, hvor også ikke-prissatte verdier og konsekvenser skal vurderes.

SAMMENDRAG:

Gjenbruk av bygningsmasse er bra for hensynet til kulturminner.  Ved å bevare bygde kulturminner tar en samtidig hensyn til klima og miljø. Men ved å gjenbruke gammel E18 slik man ved flere av de nye alternativene legger opp til her, ser vi at mange kulturminner og bygningsmiljøer rammes hardt.  Dette samstemmer for eksempel heller ikke godt med tanke på kommuneplanbestemmelsene, slik som §2-12 pkt. b) i Risør kommune. 

Vi ønsker at man tar spesielt hensyn til de bygningsmiljøer bygget før 1945 slik at disse kulturmiljøene kan bestå, brukes og tas vare på i mange generasjoner fremover. Dette er bygninger som er bygget med materialer av høy kvalitet og som med vanlig vedlikehold trolig kan stå i flere generasjoner til. 

Vi ønsker Nye Veier og kommunene i planområdet lykke i det videre arbeidet med planprosessen, og vil til slutt takke dere for at vi har blitt tatt med i høringslisten og ber om at vi får fortsette å bli høringsinstans i denne saken, frem til endelige veialternativ er vedtatt. 

Beste hilsen,  
Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag
v/Torgrim Landsverk
Styreleder



KOPI:
- Tvedestrand kommune
- Risør kommune
- Vegårshei kommune
- Gjerstad kommune
- Riksantikvaren
- Agder Fylkeskommune v/Seksjonen for kulturminnevern og kulturturisme
- Fortidsminneforeningen, Agder avdeling

Forrige
Forrige

Slik kan det bli på Dampskipsbrygga i Grimstad.

Neste
Neste

Klage på politisk vedtak om reguleringsplan for Apalvika, gnr. 51 bnr. 16, Risør.